Håll formen med 5:2

Många dieter har vi människor presenterats för, med allt från LCHF till pulver-dieten. Och dessa dieter dyker ju upp för att det finns ett behov av att hålla sin vikt. Vilket inte är så dumt, om man ser till hur många som nu drabbas av fetma världen över. Hur som helst. 2013 var året då den nya dieten 5:2-dieten togs in i Sverige, och det gjorde den via Storbritannien. Snabbt fick den genomslagskraft och det är väldigt många i Sverige som just nu, eller tidigare i alla fall har testat, dieten. 

1500 kalorier mindre på fastan

Du som är intresserad av att testa dieten veta att den ger snabba resultat, och är helt ofarlig så länge man följer hänvisningarna ordentligt. För att enkelt förklara kan man säga som så att det går ut på att man äter kraftigt begränsat två dagar i veckan, medan man äter normalt de övrig dagarna. Det här kallas avbruten eller periodisk fasta,  vilket är något missvisande, eftersom man egentligen bara sänker sitt kaloriintag. Det man behöver göra för att klara av att gå på den här dieten är att räkna kalorier, och se till att man har orka att arbeta även på minskad matintag. Det finns dock saker som underlättar, och man kan exempelvis leta fram 52 dieten recept för att lättare hitta bara måltider. Smart är det också om du väljer att köra på den här dieten att inte lägga din fastande dagar efter varandra. Bättre är det att exempelvis ha tisdag och lördag som de dagar då du äter mindre kalorier, än exempelvis fredag och lördag. Man brukar säga att kvinnan ska äta 500 kalorier, och mannen 600 kalorier när man är på fasta. De övriga dagarna ska man äta som vanligt, och vanliga intaget för en normalviktig kvinna är 2000 och för en man 2500.

Enligt forskarna ska vi må bättre av den här dieten för att vi med färre kalorier orkar mer och tappar fettmassa. Djupare kan man se att insulinliknande tillväxtfaktorn IGF-1 sjunker (bra mot cancer) samt att blodfetter, blodsocker och blodtryck sjunker (bra mot hjärt- och kärlsjukdomar).  Detta kan du läsa mer om i den här artikeln från Göteborgs Posten, där man också presenterar andra varianter på 5:2-dieten.

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
En ostbricka är inget du kan unna dig när du fastar, men däremot kan du äta ost de andra dagarna.