Minska på sockret och förlora i kilon

Vill du gå ner i vikt? Du är inte ensam. Enligt undersökningar är det ett av de vanligaste nyårslöften, och inte är det konstigt; ständigt blir vi människor proppade med förslag på hur en kan gå ner i vikt på bästa – och snabbaste sätt. Men det är klart, det är inte hälsosamt att vara överviktig, det kan leda till svåra hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes. Därför är det kanske inte så dumt att se över vikten och försöka hålla sig normalviktig. Behöver du gå ner några kilo? Det är fullt möjligt, med lite vilja.

289901-running-seniorsLåt dig inspireras av Ewa, som gick ner 25 kilo – genom att sluta med vitt mjöl, socker och alkohol.

– Vilken lycka! Det både syntes och kändes på kroppen. Och jag var gladare och piggare, kände mig fräsch och på gång helt enkelt, säger Ewa glatt. Jag var förvånad att den jobbiga övergångsfasen passerade så fort. Det sporrade ju också så klart till att fortsätta träna och äta strikt.

Och alkohol och socker är två viktiga ingredienser att undvika när du ska gå ner i vikt – självklart i kombination med träning. Alkoholen ska du avstå eftersom kroppen enbart väljer att fokusera på att bygga upp det som alkoholen förstör istället för att bränna den mat du äter. Sockret i sig förvandlas till fett och skapar dessutom ett sug som kan vara svårt att förhålla sig till: det är lätt att äta för mycket.

10 veckor – inte hela livet

Självklart ska man dock inte behöva förändra sin livsstil för att gå ner i vikt – då är det inte värt det, men att under en period avstå från alkohol och socker 27254-pouring-wineär någonting som kommer göra att du mår bättre. När det sedan har gått 10 veckor kommer du att se resultat och då kan du fira med ett glas av alla de goda röda viner som finns och en riktigt god måltid. Sedan kommer du antagligen inte vilja ha så mycket mer, även om du kanske unnar dig ett glas eller en kanelbulle då och då – men det kommer inte att vara på samma sätt som tidigare. Behovet kommer inte att vara lika starkt.

Viktigast att fortsätta träna

Det viktigaste när du har gått 10 veckor utan socker och alkohol är inte att fortsätta avstå just det, det viktigaste är att du fortsätter med din träning. Träningen är nämligen det absolut bästa du kan erbjuda din kropp och då har du även möjlighet att unna dig godsaker i alla fall en gång i veckan om inte mer. Du ska heller inte vara rädd för att dricka vin efter du har gjort dina 10 veckor. Visst vet vi att det inte är jättebra att träna samtidigt som du dricker och att för mycket av det goda aldrig är bra – men kunskapen kring kombinationen av alkohol och träning är faktiskt vag, ett glas ibland kan till och med vara bra enligt vissa studier.

Så motiverar du dig

När man slutar med – främst socker – kommer du märka att kroppen får lätt abstinens. Det är för att vi är otroligt beroende av socker och kroppen kommer att sakna sin dagliga dos. För att motivera dig och klara av att stå emot frestelsen bör du hela tiden blicka mot målet. 10 veckor är en kort tid av livet och det här är någonting du gör för att du ska må bättre.