När kan jag träna?

Den eviga frågan: när kan jag, och när kan jag inte träna? Förkylning, graviditet, bakfylla och så vidare är någonting som gör att man ofta inte känner för att träna. Man kanske har huvudvärk och är snorig. Likaså kan man vara trött och allmänt hängig. Träning känns jobbigt och ansträngande och känner man efter ordentligt så känner man nog att man faktiskt inte kan träna. Eller?

Gravid eller bakfylla inget hinder

Sanningen är att man kan träna mer ofta än vad man tror, det är bara att ta sig i kragen och gå iväg till gymmet eller vad en nu ska träna. Sen är det klart, det finns många tillfällen då man faktiskt inte heller ska träna. Halsont är ett tillfälle då träning inte ska rekommenderas, och detta för att det är en tydlig signal från kroppen om att sjukdom är på väg. Det bästa du kan göra är att avvakta med träningen, istället kanske ta en promenad? Och köra återigen när halsont är borta. För den som hela tiden använder sig av undanflykter och känner att jag kan inte träna på grund av ditten och datten, bör kika in den här sidan: www.kanjagtrana.se. Det är verkligen en fantastisk sida, för det finns svar på alla de frågor om träning som man vill ha. Inga undanflykter går att nås, utan här finns svaren svart på vitt. Många tror exempelvis att man inte kan träna när man är bakis, men det kan man visste! Det finns inget förbud, och man kanske inte kommer att prestera på topp – men det är absolut inte farligt! Samma sak gäller när du har mensvärk, är gravid eller har träningsvärk från gårdagen. Inga ursäkter, aldrig vila! Träning är någonting som kroppen mår bra av, och  det är oförståeligt att inte alla inser det här. I den här artikeln från Dagens Nyheter skriver man om anställda som får mer semester om de tränar. Det låter kanske konstigt, men det är en bra idé, eftersom de uppmuntrar de anställda att ta hand om sig själv